Na lekcjach edukacji zdrowotnej uczniowie klasy 4 i 5 zapoznali się z zasadami TALERZA ZDROWIA. Obrazuje on ,jak powinien wyglądać modelowy posiłek zgodny z zasadami zdrowego odżywiania:
- 1/2 talerza zawiera różnorodne warzywa i owoce – w praktyce produkty z tej grupy powinny stanowić połowę każdego naszego posiłku; co istotne, nieco więcej miejsca na talerzu zajmują warzywa – a to dlatego, że w diecie powinno być ich więcej niż owoców,
- 1/4 talerza zawiera produkty zbożowe (źródła węglowodanów złożonych), takie jak chleb, kasza, makaron czy ryż – w praktyce produkty te powinny stanowić właśnie 25% każdego naszego posiłku,
- 1/4 talerza zawiera produkty białkowe, takie jak mięso, ryby, jajka, mleko i jego przetwory oraz nasiona roślin strączkowych – w praktyce produkty te również powinny stanowić 25% każdego naszego posiłku.
To jednak nie koniec, bo poza tym, na talerzu wokół znajdują się także inne graficzne elementy symbolizujące pozostałe składniki diety, czyli:
- przekreśloną solniczkę – zalecenie ograniczenia ilości soli w diecie,
- przekreślone słodycze, słone przekąski i fast foody – zalecenie ograniczania żywności wysokoprzetworzonej w diecie,
- napoje (wodę, herbatę, napary ziołowe) – przypomnienie o konieczności wypijania odpowiedniej ilości płynów niesłodzonych,
- butelkę oleju wraz z łyżeczką – konieczność dodawania do posiłków także niewielkiej ilości dobrej jakości tłuszczu.
Po części teoretycznej, aby jeszcze bardziej zrozumieć, jak ważne jest zdrowe odżywianie, uczniowie wykonali prace plastyczne „MÓJ TALERZ ZDROWIA”. Miejmy nadzieję, że takie działania edukacyjne przyczynią się w znacznym stopniu do polepszenia higieny żywienia i wpłyną pozytywnie na zdrowie dzieci i młodzieży naszej szkoły.