Skuteczna nauka to marzenie chyba każdego ucznia szczególnie, gdy oprócz szkoły, masz swoje zainteresowania i pasje a jeszcze chciałbyś mieć czas dla przyjaciół. Poznaj więc zasady, które ułatwią Ci naukę.
Jak się uczyć – zasady
Higiena uczenia się
- Siadając do nauki bądź wypoczęty, wyspany, nie głodny i nie przejedzony.
- Pamiętaj o świeżym powietrzu(wywietrz pomieszczenie, w którym będziesz się uczył).
- Pamiętaj o wygodnym krześle, biurku lub stole.
- Oświetlenie nie za jasne i nie za ciemne – najlepiej z lewej strony.
- Ważny jest Twój komfort psychiczny, im mocniej będziesz mógł skupić się na nauce, tym lepiej.
Organizacja nauki
- Wybierz do nauki miejsce ciche i spokojne (bez towarzystwa które utrudnia koncentrację)
- Konieczne wyłącz TV, radio (możesz włączyć cichą muzykę – ale bez słów).
- Zachowaj porządek w miejscu nauki (albo przynajmniej taki bałagan, który nie przeszkadza).
- Zgromadź w pobliżu potrzebne Ci pomoce.
- W racjonalnej nauce pomaga planowanie nauki, nie warto uczyć się nocą.
- Zrób plan,według którego chcesz się uczyć
Sposoby uczenia się
- Powtarzanie jest najlepszym sposobem na zapamiętywanie.
- Powtarzać należy: głośno, często,ostatnie powtórzenie ostatniego dnia wieczorem.
- Przepytuj sam siebie.
- Rób notatki– używając kolorowych pisaków do podkreślania zasadniczych kwestii oraz kartek do oddzielania partii materiału.
- Rysuj wykresy i ilustracje na dany temat.
- Wykorzystuj inne formy aktywności aby lepiej zapamiętać – używaj atlasów, leksykonów, encyklopedii, słowników. Wyjaśnij komuś, przedyskutuj, opowiedz, pomóż słabszemu w nauce.
- Jeżeli Ci to pomaga spaceruj albo chociaż wystukuj rytm podczas zapamiętywania.
- Zaczynaj uczyć się zawsze od najtrudniejszych przedmiotów (lub najnudniejszych). Zaczynanie od najłatwiejszych powoduje, że ,,zawsze coś jeszcze wisi nad głową”.
- Przeplataj przedmioty ścisłe, humanistycznymi np. po historii ucz się matematyki, potem polskiego, potem fizyki.
- Reaguj na objawy przemęczenia (trudności w skupieniu uwagi) – rób przerwy po przyswojeniu każdej partii materiału.
- Ucz się systematycznie,nie zrywami.
- Jeśli masz zadaną lekcję pamięciową we wtorek (a masz jej nauczyć się na czwartek) to lepiej uczyć się jej we wtorek – w środę powtarzać.
- Lekcje z dnia na dzień – uczymy się na początku, a jeśli jest bardzo trudna, wracamy na końcu (dobrze jest powtórzyć – rano).
- Najpierw czytamy. Pierwszy raz bez podkreślania, drugi raz podkreślając lub notując najważniejsze rzeczy. Powtarzać należy najpierw zaglądając do tekstu, potem bez zaglądania. Przerwa i ponownie powtarzamy. Po dniu przerwy (mózg pracuje porządkując materiał – nawet jeśli o tym nie myślimy) powtarzamy jeszcze raz – lepiej kilka razy.
Zasady sprzyjające zapamiętywaniu
Rozumienie
- Próbuj zrozumieć jak najwięcej z materiału, którego uczysz się.
- Pamiętamy lepiej to, co rozumiemy.
- Uważaj na lekcjach (szczególnie kiedy jest nowy materiał).
- Uzupełniaj na bieżące lekcje, na których nie byłeś obecny.
- Poproś kogoś o wyjaśnienie.
- Korzystaj z leksykonów, słowników dla wyjaśniania np. niezrozumiałych wyrazów.
Rozłożenie nauki w czasie
- Oznacza, że lepiej uczyć się codziennie pół godziny, niż raz w tygodniu 3,5godziny.
- Pamiętaj o planowaniu i systematyczności.
Uczenie się na głos
- Angażuje wzrok, słuch.
- Sprzyja koncentracji.
- Zamiast powtarzać czytanie, lepiej po przeczytaniu próbować to opowiedzieć.
Utrwalanie
- Powtarzamy lekcje po cichu lub na głos, aż do momentu kiedy potrafimy powtórzyć materiał bez pomyłek
Zasada całości
- Lekcji nawet długiej (6 – 8 stron) zaczynamy uczyć się od przeczytania całości.
- Jeśli nie jest długa nie dzielimy jej na fragmenty.
- Jeśli podzielimy materiał do nauczenia na fragmenty, uczymy się każdego ,,z kawałkiem” który już wcześniej opanowaliśmy
Zaufanie do swoich możliwości
- Lęk, niepewność, trema obniżają sprawność naszej pamięci.
- Należy mieć wiarę w to, że wszystkiego można się nauczyć.
- Pamiętaj o pozytywnym myśleniu.
- Wykorzystaj
Zasada kontrastu
- Łatwiej zapamiętujemy to, co wyróżnia się od tła.
- Należy podkreślać, brać w ramki, używać kolorowych długopisów.
Zaangażowanie zmysłów
- W procesie nauki używamy i angażujemy różne zmysły np. wzrok, słuch, dotyk. Istnieją osoby preferujące w trakcie nauki zaangażowanie wzroku (np. czytanie) – tzw. wzrokowcy, inni preferują słuch (zapamiętują dużo więcej informacji zasłyszanych) – tzw. słuchowcy.
- W psychologii przyjęło się uważać, iż przyswajanie wiedzy w zależności od zaangażowania zmysłów jest następujące:
– słuch – 20%
– wzrok – 30%
– słuch + wzrok – 50%
– słuch + wzrok + działanie – 90%
- Niezależnie jakie preferujesz w procesie uczenia zmysły – wykorzystuj ich jak najwięcej (czytanie, słuchanie) zwiększy to tempo i ilość zapamiętanych informacji.
Wykorzystanie wyobraźni
- Budulcem pamięci są tzw. ,,obrazy pamięciowe”. Obraz myślowy oznacza wyobrażenie sobie rzeczy, o której myślimy (np. wyobrażam sobie różę w parku)
- W procesie uczenia się używaj wyobraźni. Możesz ją pobudzić patrząc na rysunki, zdjęcia, diagramy, tabele.
Bądź twórczy
- Szukaj własnych metod efektywnego zapamiętywania.
- Używaj różnych sposobów uczenia się np. akronimy, rymowanki, karteczki, metody mnemoniczne, system lokacji.
Bądź wytrwały
- Potrzebujesz czasu na utrwalanie wiedzy. Nie rezygnuj, bądź dobrej myśli. Pamiętaj, że twój mózg ma zadziwiające możliwości.
- Wielkie drzewa nie wyrastają jednego dnia.
- Proces nauki przypomina żeglowanie, czasem zbaczamy z obranego kursu, ale staramy się płynąć
w odpowiednim kierunku i dokonywać korekcji.
Pedagog szkolny Agata Samborowska – Zajdel